De magie van verhalen

D

Verhalen vertellen, het klinkt misschien makkelijk. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om een verhaal en/of bepaalde boodschap goed over te laten komen bij de doelgroep. Toch is dit tegenwoordig erg belangrijk. In dit artikel lees je alles over de magie van storytelling.

 

Wat is storytelling?

Storytelling is de manier waarop je een verhaal verteld. Goede verhalen zorgen er namelijk voor dat we elkaar beter begrijpen en hiernaast boodschappen zelfs beter onthouden. Storytelling kan op veel verschillende manieren. Vaak wordt er een verhaal bedacht met een hoofdpersoon, een incident en een conflict. Deze drie componenten vormen een lopend verhaal en zorgen ervoor dat een boodschap gemakkelijk blijft hangen. Een product aan de man brengen? Heb het dan niet alleen over wat het product precies inhoudt, maar vertel vooral waarom het product op de markt is gebracht. Consumenten zijn namelijk meer geïnteresseerd in waarom het product er is, dit zorgt voor verbintenis (Simon Sinek).

 

Waarom storytelling?

De laatste jaren hoor je het overal. Storytelling. Het is een echte marketinghype, maar waarom eigenlijk? Consumenten hebben tegenwoordig ontzettend veel keuze. Door deze overvloed aan keuzes zijn consumenten het verhaal achter het product steeds interessanter gaan vinden. Waarom is het product op de markt? Waar komt het vandaan? Hoe is het gemaakt? Wie heeft het gemaakt? Consumenten willen het allemaal weten. Door gebruik te maken van storytelling vertel je als merk waarom je er bent. Consumenten binden zich aan je merk.

 

Hoe pas ik storytelling toe?

Storytelling pas je toe door simpelweg je verhaal te vertellen. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het geven van een presentatie. Video’s worden ook steeds vaker gebruikt om een boodschap over te brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan explanimation. Dit is een uitleganimatie. Vaak zorgen uitleganimaties ervoor dat een bepaalde boodschap meteen duidelijk overkomt. Ideaal voor jouw verhaal!