Hoe blijf je op gewicht?

Afvallen is erg moeilijk, het is een lange weg. Als de kilo’s er eindelijk af zijn, ben je enorm trots op jezelf en zo ontzettend blij met het resultaat. Maar nog moeilijker dan afvallen, is het behouden van je streefgewicht. Vaak zie je toch dat mensen weer terugvallen naar het oude gewicht. Hoe kun je op gewicht blijven?

Voldoende bewegen

Waarschijnlijk heb je ook veel gesport om je extra kilo’s kwijt te kunnen raken. Afvallen werkt het beste als je beweegt en gezonder eet. De combinatie van beide werkt toch het snelst. Door te sporten verbrand je calorieën en je houdt je spieren en gewrichten soepel. Stop niet opeens met sporten als je je streefgewicht hebt bereikt. Als je dit doet, zullen de kilo’s er snel weer aan komen. Door voldoende te blijven bewegen, minimaal 2,5 uur per week, blijf je fit. Afvallen door te sporten en gezonder te eten werkt erg goed als je dit ook blijft volhouden als je je streefgewicht hebt bereikt.

Blijf gezond eten

Wat geldt voor sporten geldt ook voor gezond eten. Stop hier niet opeens mee als je je streefgewicht hebt bereikt, want dit ga je al snel merken. De kilo’s zullen er weer aanvliegen. Zorg ervoor dat je gezond eet en dus de producten uit de Schijf van Vijf. Hierin zitten de belangrijkste voedingsstoffen. Als je een gezond gewicht hebt bereikt, kun je wel iets meer snoepen dan toen je aan het afvallen was maar kijk hier wel mee uit. Ga niet net zoveel eten als voor je gewichtsverlies, want je lichaam heeft nu minder calorieën nodig. Wel moet het aantal calorieën dat je eet weer wat beter in balans komen met de energie die je verbruikt. Vraag desnoods advies aan een deskundige.

Regelmatig wegen

Wegen is erg belangrijk, op deze manier controleer je namelijk of je gewicht goed blijft. Je woog jezelf natuurlijk regelmatig op het moment dat je aan het afvallen was, maar ook hierna moet je dit doen. Zo kun je in de gaten blijven houden of je niet stiekem weer aankomt. Weeg jezelf alleen niet obsessief vaak, een keer in de week is voldoende. Doe dit wel elke keer op hetzelfde tijdstip op de dag. Begint je gewicht weer op te lopen? Probeer dan gezonder te eten en beweeg meer.