Hoe kies ik het beste relatiegeschenk?

H

Relatiegeschenken kunnen heel nuttig zijn voor je bedrijf. Ze kunnen je namelijk helpen om je communicatie en marketingdoelen te behalen. Het is echter wel belangrijk dat je het juiste relatiegeschenk geeft. Een verkeerd cadeau kan namelijk ook een negatieve werking hebben. Maar als je er goed en bewust over nadenkt is een relatiecadeau een heel goed middel om verschillende doelen te bereiken. In dit artikel geven we je 5 tips om tot en geweldig cadeau te komen.

Tip 1: verlies nooit je doel uit het oog

Als je een relatiegeschenk wilt geven, is er 1 goede regel: formuleer eerst je doel. Welk doel wil je bereiken met het geven van dit cadeau? Het doel is namelijk heel erg belangrijk om te bedenken wat voor soort cadeau je wilt geven. Wil je bijvoorbeeld je merk meer kleur geven: ga dan voor iets origineels met het logo van je bedrijf zoals, bidons bedrukken. Als je de relatie met een zakenpartner wilt aanhalen doe kies dan een etentje. Je moet ook nooit eerst het geschenk bedenken en dan later een doel erbij. Dit is minder effectief.

Tip 2: bepaal van tevoren je doelgroep

Niet alleen het doel van het geschenk moet je van tevoren bepalen ook de doelgroep moet duidelijk zijn. Degene aan wie je het cadeau geeft moet je nooit uit het oog verliezen. Aan verschillende doelgroepen geef je natuurlijk verschillende cadeaus. Dit hangt uiteraard ook weer samen met het doel dat je voor ogen hebt. Als je in één keer veel mensen wilt bereiken kun je beter voor iets goedkopers gaan zoals bijvoorbeeld ballonnen bedrukken. Als je een goede sponsor wilt bedanken kun je wel wat meer uitpakken en bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd cadeau doen.

Tip 3: bepaal van tevoren je budget

Het is erg belangrijk dat je je relatiegeschenken opneemt in je communicatieplan. Dan kun je gelijk je doelgroepen en doelen formuleren en helder krijgen. Daarnaast kun je ook gelijk een budget beschikbaar stellen. Denk hier goed over na. Het budget moet niet te klein zijn maar natuurlijk ook niet te groot. Het is afhankelijk van wat je te besteden hebt.