Hoe zorg je voor een goede website layout?

H

De layout van je website is erg belangrijk voor de indruk die mensen krijgen van je bedrijf. Je website is immers je online visitekaartje. Als potentiële klanten op je website komen en een verouderde en slecht werkende website zien, dan is de kans groot dat ze snel afhaken. Zorg dus voor een duidelijke en aantrekkelijke opmaak. Maar hoe zorg je voor een goede website layout?

Een duidelijke homepagina

Een goede website layout heeft verschillende dingen nodig. Het eerste belangrijke punt is dat je website overzichtelijk en duidelijk is. Bezoekers komen met een bepaald doel naar jouw website. Bijvoorbeeld voor informatie of voor een aankoop. Maak dus gelijk op de homepage duidelijk wat jouw bedrijf te bieden heeft. Je kan allerlei poespas op je website zetten om hem mooier te maken, zoals veel foto’s en veel tekst, maar het gaat om het gemak voor je bezoekers. Zet dus gelijk bovenaan wat het doel is van jouw dienst of product.

Goede content

Zorg voor duidelijke en goede content op je website. Het is niet overzichtelijk om hele lappen tekst op je pagina’s te hebben staan, zorg dus voor duidelijke alinea’s en tussenkopjes. Zet alleen de nodige informatie op je website. Een leuke blog hebben, doet het ook altijd goed. Een blog is leuk en interessant om te lezen en het laat zien dat je veel bezig bent met je website. Bezoekers komen niet vaak terug op een website die nooit verandert maar als je bijvoorbeeld een wekelijkse blog hebt, is er regelmatig iets nieuws te vinden op je website. Ook belangrijk is dat goede content zorgt voor een hogere positie in de zoekmachine.

Herkenbaarheid

Als je een layout hebt die overeenkomt met bijvoorbeeld je naam en je logo dan zorgt dit voor herkenbaarheid. Een bepaalde stijl en kenmerkende kleuren zijn altijd goed om aan te houden. Herkenbaarheid zorgt vaak voor een hogere klantenbinding. Klanten beginnen je diensten of producten te herkennen aan de hand van je stijl. Dit wekt vertrouwen, wat erg goed is voor je imago.

Call to action button

Je hebt jouw website natuurlijk met een bepaald doel. Je wil bijvoorbeeld dat je (potentiële) klanten een aankoop doen. Daarom is het cruciaal dat er op je website een duidelijke en opvallende call to action button te vinden is. De klant moet direct kunnen zien hoe hij actie kan ondernemen. Zorg bijvoorbeeld voor een knop waarmee je een offerte aan kunt vragen of contact op kunt nemen.

Vind je het als ondernemer lastig om zelf te zorgen voor een gebruiksvriendelijke website met een goede layout? Dan kun je hier een andere partij voor inschakelen. Een goede partij hiervoor is Start Sterk, een full service internetbureau waarbij je een website kunt laten maken in Breda.