Tips voor een betere cashflow

Hoe zorg je toch voor een betere cashflow? Oftewel, hoe zorg je ervoor dat de inkomsten en uitgaven in evenwicht blijft? Het oogt soms zo simpel en het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Veel bedrijven branden mede hierdoor als een spreekwoordelijke nachtkaars uit. Er komt als het ware meer uit het geldlaatje dan dat er ingaat. Ook individuele ondernemers komen vaak krap te zetten. Ze geven meer uit dan dat ze eigenlijk kwijt kunnen. Door een verbeterde cashflow moet dit probleem voor een groot gedeelte verholpen worden.

De cashflow verbeteren. Hoe doe je dat?

Allereerst, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat nou precies zo’n verbeterde cashflow inhoudt. In Nederland wordt de cashflow ook wel kasstroom genoemd. Het is precies het verschil in geld dat iemand ontvangt en uitgeeft in een bepaalde periode. Het staat volledig los van de winst. Het is mogelijk om meer geld te ontvangen dan dat er wordt uitgegeven. Je zou dan kunnen spreken van een positieve cashflow. Toch kan je volgens winst- en verliesrekening verlies maken. Dit kan komen door afschrijvingen, maar vooral ook facturen die maar niet betaald worden door de klanten. En vooral dat laatste is enorm belangrijk voor je bedrijf.

Mocht je als bedrijf ooit in negatieve cashflow zitten, dan weet je dat je je zorgen moet maken. Winst wordt positief op het moment dat er een factuur naar de klant gestuurd wordt. De cashflow wordt pas echter positief als de factuur ook daadwerkelijk betaald is door de klanten. Om uit de problemen te blijven, zijn zoals eerder gezegd de betalingen van de facturen heel belangrijk. Wil je de cashflow verbeteren en alles sneller en efficiënter laten verlopen? In de volgende alinea is er een aantal tips geformuleerd.

Ten eerste is het van belang om als bedrijf te automatiseren met de administratie. Daarnaast is het raadzaam om de klanten gericht aan te spreken. Bovendien is het efficiënter werken als zowel het betalen en factureren als herinneren en incasseren binnen één systeem wordt gedaan. Het vierde punt is het real-time inzicht in de debiteurenportefeuille. Ook is het inrichten en administreren van betaalregelingen geen overbodige luxe. Tot slot is het verstandig om een automatische koppeling te hebben met een incassobureau. Die kan dan meteen worden ingeschakeld als de factuur niet op tijd door de klant is betaald.