Volwassenen moeten zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag binnenkrijgen, waarvan de vezels van nature in de voeding aanwezig is.

Er is een richtlijn opgesteld door Stichting Voedingscentrum Nederland:

Voor een volwassene geldt dan 2 ons groente, 2 stuks fruit, 5-7 sneetjes volkorenbrood en 2 ons aardappelen/volkoren pasta of rijst/peulvruchten per dag.

Eet veel groente en fruit

Eet genoeg groenten en fruit, dit verkleint het risico op bepaalde vormen van kanker en op hart- en vaatziekten. Zorg er ook voor dat je gevarieerd eet.

Vet

Zorg dat je niet te veel vet binnen krijgt. Belangrijk bij vet is dat je let op welk soort vet het is. Het gebruik van te veel verzadigd vet verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het is belangrijk om juist producten te nemen waar onverzadigd vet inzit.

Kies producten met onverzadigd vet of magere producten:

  • halvarine, olie en vloeibare bak- en braadproducten in plaats van roomboter, harde margarines en bak- en braadproducten;
  • mager vlees en magere vleeswaren (rookvlees) in plaats van vet vlees en vette vleeswaren, zoals worst en ontbijtspek;
  • Leidse 20+ kaas, 30+ kaas of magere smeerkaas in plaats van volvette kaas (48+ en 60+ kaas, roomkaas);

Cafeïne

Als je te veel cafeïne binnenkrijgt kan je veel gezondheidsklachten krijgen. Het maximum aantal cafeïne dat iemand mag binnenkrijgen is verschillend per persoon, sommige mensen kunnen beter tegen cafeïne dan andere.

Om ongeveer in te schatten hoeveel je per dag mag binnenkrijgen zijn hier een paar voorbeelden:

  • 5 koppen koffie
  • 5 blikjes energiedrankjes. Hiervoor geldt een aangepast advies[Link: lemma energiedrankjes].
  • 4 koppen koffie, 2 koppen thee
  • 3 koppen koffie, 2 koppen thee en 2 glazen cola
  • 3 koppen koffie, 4 koppen thee
  • 3 koppen koffie, 3 koppen thee en 1 glas cola